Koje je ulje najzdravije

Ulja nisu samo bogat izvor energije, već obezbjeđuju osnovne masne kisjeline koje su važne za mnoge funkcije organizma

Raznovrsna jestiva biljna ulja nisu više retkost u našim prodavnicama. Dostupna su u većini supermarketa i prodavnica zdrave hrane. Osim toga što predstavljaju bogati izvor energije, ona obezbeđuju osnovne masne kisjeline, vitalne za brojne funkcije organizma i za zdrav kardiovaskularni, reproduktivni imuni i nervni sistem.

Suncokretovo ulje – nepravedno zapostavljeno

kašika od 15 g sadrži 124 kalorije i 13,8 g masti od kojih su 1,5 g zasićene masti.Ovo ulje je bogato vitaminom E, koji pomaže u zaštiti ćelija organizma i smanjuje holesterol. Ako se ovo ulje koristi nekoliko puta za prženje, u njemu se stvaraju štetne masti.

Orahovo ulje – sprečava upale

kašika od 15 g sadrži 124,2 kalorije i 13,8 g masti, od kojih su 1,2 g zasićene masti. Bogato je nezasićenim omega 6 i 9 kiselinama, koje su od vitalnog značaja za funkcionisanje svake ćelije u našem organizmu. Esencijalne masne kisjeline iz orahovog ulja blokiraju hemikalije koje izazivaju upale u organizmu. Kao i sva jestiva ulja, i orahovo je bolje svježe. Čuvajte ga u flaši braon ili zelene boje da bi bilo zaštićeno od svjetlosti.

Ulje od bundeve – (rudnik omega kisjelina)

Kašika od 15g sadrži 124 kalorije i 14g masti, od kojih su 2.25g zasićene. Da bi se dobilo ovo ulje, sjemenke se peku na visokoj temperature i u presama cijede. U zavisnosti od vrsta bundeve, može da sadrži i do 15% omega-3 kisjelina I 60% omega-6 kisjelina. Sjemenke bundeve predstavljaju odličan bilans esencijalnih masnih kiselina. Bogate su gvožđem, cinkom, kalijumom i magnezijumom.

Ulje od avokada – (protiv katarakte i pritiska)

Kapika od 15g sadrži 135 kalorija i 15g masti, od kojih su 2g zasićene. Od avokada se poizvodi vrlo kvalitetno ulje koje sadrži oko 70% monozasićenih masti. Ovo voće jedan je od najbogatijih izvora beta-sitosterola, za koji je klinički dokazano da smanjuje nivo lošeg holesterola. Bogat je I luteinom koji štiti od pojave katarakte. Kao riznica vitamina E i kalijuma pomaže u regulisanju krvnog pritiska i poboljšava cirkulaciju.

Maslinovo ulje – (idealno za salate)

Najčuvenije je među zdravim uljima i čini srž “mediteranske dijete” – poznato je da stanovnici oko Sredozemlja, koji redovno koriste maslinovo ulje, manje oboljevaju od kardiovaskularnih bolesti. Iako je dovoljno termički stabilno za blaže prženje, najzdravije je ako se konzumira u dinstanim jelima ili kao preliv za salatu. Kupujte djevičansko maslinovo ulje, provjerenih proizvođača i ne žalite da date koji dinar više – ovo je pametno ulaganje, jer vrlo malo kvalitetnog maslinovog ulja čini čuda, posebno kada je u pitanju pasta! Ako volite, odaberite organsko ili maslinovo ulje sa nekim od dodataka: nasjeckanim bijelim lukom, papričicom, tartufima, ruzmarinom(sve ovo moze da se napravi i u domacoj radinosti)…

Kašika od 15g sadrži 135 kalorija i 15g masti, od kojih su 2.2g zasićene. Iako nije bogato omega 3 i 6 masnim kisjelinama, ovo ulje sadrži visok nivo oleinske kiseline, za koju se smatra da igra značajnu ulogu u smanjenu rizika od srčanog udara. Naziv ’’ekstra djevičansko’’, ’’čisto ’’, ’’stoprocentno ’’ ili ’’ekstra blago’’ znaće da je ulje hladno cijeđeno, čime su sačuvani sastojci koji pozitivno utiču na zdravlje.

Ulje od repice – (idealno za prženje)

Kašika od 15g sadrži 134.5kalorija i 14.9masti, od kojih je 1g zasićenih. Ulje repice je najbolje ako je nerafinisano. Ovo ulje može se zagrijevati na visokoj temperaturi, a da pri tome ne izgubi svoja svojstva, pa je zato dobro za prženje. Budući da je uljana repica usjev koji se često prska pesticidima kako bi se zaštitio od brojnih štetočina, jako je važno da pri kupovini obratite pažnju na to da na pakovanju piše da je ulje nerafinisano.

Kokosovo ulje – (lako se vari i sagorijeva kalorije)

Kašika od 15g sadrži 135 kalorija i 15g masti, od koji su 13,9 zasićene. Kokosovo ulje spada u zasićene masti za koje se zna da nisu dobre. Ipak postoji razlika između zasićenih masti u kokosovom ulju i onih u keksu ili kolačima. Ova masnoća se lakše vari, ide direktno u jetru, pretvara se u energiju i ubrzava metalobizam, tako da dolazi do bržeg sagorijevanja kalorija. Zato treba unijeti 10% zasićenih masti dnevno.

Svemoćni članovi porodice OMEGA

Omega masne kisjeline su polinezasićene masti, potrebne za normalno funkcionisanje mozga, rast i razvoj, zdrave kosti, za kožu i rast kose, regulaciju metabolizma i održavanje reproduktivnog procesa. Omega-3 i omega-6 kisjeline su osnovne masne kiseline – naš organizam nije u stanju da ih sam proizvodi i zato ih moramo unositi kroz ishranu. Omega-9 kiseline nisu osnovne – organizam ih može proizvesti, ali je potrebno da i njih unosimo.

Ulje koštica groždja

Mnoge studije su napravljene kako bi se utvrdila prednost upotrebe ulja sjemenki grožđa. Danas se koristi u prevenciji i kontroli raznih zdravstvenih problema kao što su bolesti srca, kancera i za reguliranje nivoa šećera u krvi. Sjemenke grožđa sadrže antioksidanse, koji štite organizam od brojnih zdravstvenih problema uzrokovanih slobodnim radikalima. Osim toga, ovo ulje bogato je vitaminom E, flavonoidima, vitaminom C i beta-karotenom. Ulje semenki grožđa snižava holesterol, a posebno štetan LDL holesterol. S druge strane, utvrđeno je povećanje HDL, dobrog holesterola, čime se smanjuje rizik od koronarnih bolesti.

Za određene elemente koji se nalaze u ulju sjemenki grožđa važi da poboljšavaju vid, fleksibilnost zglobova i cirkulaciju krvi. Mnogi su mišljenja da ono takođe može biti efikasno u smanjenju simptoma povezanih s alergijama i astmom jer potiskuje proizvodnju histamina (amina koji dolazi od strane imunološkog sistema tokom alergijske reakcije). Ulje semenki grožđa je obično bezbojno s visokom tačkom dimljenja i naširoko se koristi u kuvanju. Danas ulje semenki grožđa ima svoju veliku primjenu u kozmetičkoj industriji. Posjeduje osobinu da može zategnuti kožu i na taj način može se koristiti u svrhu toniranja. Može se koristiti u liječenju akni i mnogih drugih problema sa kožom. Ulje sjemenki grožđa je važan sastojak u mnogim proizvodima za negu kose, kremama i losionima. Zbog svoje lakoće, lako se apsorbuje u koži. Za dobrobiti ulja koštica grožđa su mnogi već čuli, a na današnjoj generaciji je da ga otkriju u potpunosti.

LANENO ULJE
Kao i sjeme od kojeg je dobijeno, ovo blago gorko ulje bogato je omega-3 masnim kiselinama, za koje je dokazano da sprečava i ublažava aterosklerozu (nagomilavanje masnih, ateromatoznih naslaga na zidovima arterija). Laneno ulje blagotovrno deluje i kod drugih srčanih problema, recimo aritmije. Nažalost, ovo ulje ima veoma kratak rok trajanja, već nakon nekoliko nedelja gubi svoja svojstva, užegne i čak postane potencijalno kancerogeno. Kod kupovine ovog ulja posebno obratite pažnju na rok trajanja! Koristite ga za prelivanje salata i povrća.

SUSAMOVO ULJE

Ovo je ulje osnova kod  makrobiotičke ishrane. Postoji tamno susamovo ulje – koje se dobija presovanjem prepečenih sjemenki susama, i svijetlo ulje -iz prijesnih sjemenki. I jedno i drugo su zdrava ulja, s tim što je tamno jačeg ukusa, ima orašastu i punu aromu, pogodnu za makrobiotička specijalitete. Svijetlo susamovo ulje je lagane arome i koristi se u blagim jelima. Susamovo ulje je veoma termički stabilno i stoga idealno za pečenje i prženje u dubokom ulju.

ULJE OD PŠENIČNIH KLICA

Po nekim istraživanjima, ovo ulje je najbogatije vitaminom E od svih ulja. Značajno je i to što u sebi sadrži u većim količinama oktakosanol – supstancu za koju su naučnici uvjereni da poboljšava izdržljivost i fizičku spremnost organizma. Zbog svega ovoga preporučuje se posebno sportistima i ljudima  koji teško fizički rade. Ne treba ga koristiti za prženje, već pomalo, preko salate. Čuva se na hladnom i tamnom mjestu, najviše par meseci, jer vrlo lako propada.

OMEGA-3: riba i riblje ulje

Važne su za pravilan razvoj mozga i vida kod djece. Sprečavaju zgrušavanje krvi i upala u organizmu, a pokazalo se da štite od srčanih oboljenja, artritisa, bolesti kože, depresije i drugih psihičkih poremećaja.

OMEGA-6: koštunjavo voće, jaja i žitarice

Gama-linolenska kiselina (GLA) predstavlja osnovnu masnu kiselinu u porodici omega-6. Pomaže zdravlju kože, kose i noktiju.

OMEGA-9: maslinovo ulje

Oleinska kiselina je dio omega-9 porodice, a ima je i u maslinovom ulju. Potpomaže smanjenje taloženja masti u arterijama, tako da štiti od kardiovaskularnih oboljenja i moždanog udara.

Kanal MOST-a

Comments

  1. Kupila sam suncokretovo ulje nerafinisano u manastiru ali je ono gorko da li tako treba da bude ili u cemu je stvar.
    Pozdrav.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: