U hrani je sve što nam treba

Sve je više na domaćem tržištu raznih preparata namijenjenih dodatku ishrani. Nude se tablete sa raznim vrstama vitamina i minerala, preparata u granulama, šumećih tableta… Prati ih jaka reklamna kampanja pa je sve veći broj građana koji ih kupuju bez prethodne konsultacije sa ljekarom. Apotekari kažu da su najtraženiji vitamin C, muiltivitaminski preparati kao “Oligovit”, pogotovo u zimskom periodu. Zdravstveni radnici, pak, upozoravaju da oni koji se pravilno i zdravo hrane ne treba da uzimaju dodatne vitamine i minerale, osim ako im im ljekar to ne preporuči. Navala na farmaceutske preparate povezana je i sa vjerovanjem da se njima može “doskočiti” bolestima savremenog doba. Ljekari, međutim, ističu da su ta vjerovanja prva “greška u koracima” jer, nema zvaničnog dokaza da se upotrebom nekog minerala ili vitamina može spriječiti neka bolest. Nutricionista doktor Ljiljana Žižić iz Instituta za javno zdravstvo u masovnom korišćenju dijetskih dodataka u ishrani više vidi modu, nego potrebu. – Reklame su na svakom koraku. Reklamiraju se preparati koji pripadaju grupi dijetetskih suplemenata. Međutim, ako se hranimo raznovrsno, ako imamo uravnoteženu ishranu, nema potrebe da ishrani dodajemo preparate. Većem dijelu populacije, djeci i odraslima nije potrebno da koriste dodatne preparate, kaže dr Žižić.
Istina, ima slučajeva kada je dobro suplementima dopuniti ishranu. To se radi u poznijim godinama života kada je resorpcija pojedinih mikroelemenata ili komponenti hrane slabija, ili kada iz određenih razloga, odnosno zbog zdravstvenih problema, nije dozvoljeno korišćenje nekih namirnica pa zbog toga dolazi do blagog deficita. U tim slučajevima ishranu možemo da dopunimo vitaminima i mineralima, kažu stručnjaci ali ipak insistiraju na zdravoj i pravilnoj ishrani.
– Ishrana mora da bude raznovrsna što znači da dnevno moramo da uzimamo sve komponente iz piramide ishrane. U njoj su namirnice svrstane u sedam osnovnih grupa. Bazu piramide čine žitarice. Ne preporučuje se isključivo bijeli hleb, ili tjestenina od bijelog brašna. Treba više koristiti proizvode od cijelog zrna žitarice, crni ili ražani hljeb, različite integralne žitarice, integralni pirinač. Na taj način ishranu obogačujemo neophodnim vlaknima i čitavim kompleksom B vitamina, koji se nalazi u omotačima zrna, a koji se odbacuju kada se pravi bijelo brašno. Osim vitamina B kompleksa tu je i veliki broj mineralnih materija: magnezijum, kalijum, cink. Organizmu, inče, nijesu potrebne velike količine minirala i vitamina, te potrebe mjere se u veoma malim jedinicama, u mikrogramima, napominje dr Žižić.
– Treba jeseti voće i povrće. Sve svjetske zdravstvene preporuke govore da je jednom odraslom zdravom organizmu potrebno dnevno najmanje 400 grama voća. Valja jesti sve vrste voća koje se nalaze na našem tržištu. Jabuka je, na primjer, prava riznica vitamina i mineralnih materija, a dostupna nam je tokom cijele godine.
Ako jedemo sve vrste povrća, bilo konzervirano ili svježe, nema potrebe da unosimo dodatne suplemente, kazala je Žižić i dodala, da je dobro uzimati celer, koji naše domaćice relativno rijetko koriste, jer je veoma zdrav, posebno ako se koristi svjež za salate. Celer je veoma bogat selenom kojeg baš i nema dovoljno u drugim namirnicama. Ona preporučuje i bundevu, koja je uz šargarepu izvor beta karotina, pro vitamina A, kao i japanske jabuke bogate gvožđem i jodom.
Poslije žitarica, voća i povrća na piramidi pravilne ishrane su namirnice životinjskog porijekla: mlijeko i mliječne prerađevine, a posebnu grupu čine, meso, riba i jaja.
Doktorka Žižić prednost daje mladim sirevima, i mliječno kisjelim proizvodima koji su izuzetno dobar izvor svih vitamina rastvorljivih masti. U ovim proizvodima su vitamini A i E , imaju kalcijuma, fosfora i magnezijuma. Organizmu neophodni mikroelementi su u mlijeku u najboljem međusobnom odnosu pa se tako najbolje resorbuju. Iz mlijeka se najbolje iskoriste kalcijum i fosfor, iako ih ima i u drugim namirnicama.
Kalcijum je veoma bitan za organizam. On spriječava osteoporozu, oboljenje za koje bi se moglo reći da je rašireni savremeni zdravstveni problem. Mnogo ljudi u svijetu u kasnijim godinama imaju problema sa osteoporozom. To je tihi deficit koji se stvara praktično od rođenja, kroz nepravilne navike u ishrani i koji već od tridesete godine može da dovede do zdravstvenih problema. Obično pacijent konstatuje da ima ovu bolest kada dođe do nekog preloma. Pravilna ishrana doprinosi maksimalnom usporavanju procesa osteoporoze. Dobra je morska riba. Oboljeli od osteoporoze treba da jedu sitnu ribu zajedno sa kostima.
Meso jaja i riba su nam glavni izvori vitamina rastvorljivih u mastima, ali i različitih mineralnih soli, bilo da se radi o natrijumu, magnezijumu, kalijumu, fluoru, kalcijumu, manganu, kazala je doktorka Žižić.
Na samom vrhu piramide ishrane nalaze se šećer i šećerni koncentrati kao šećer, med, yemovi, čokolade koji su organizmu potrebni u malim količinama. Pokrivaju svega pet odsto ukupnih dnevnih energetskih potreba. Ne preporučuje se svakodnevno uzimanje ovih namirnica, koje inače ne mogu da zamijene dnevne obroke. Takođe u samom vrhu, nalaze se masti i ulja koja trebaju da budu zastupljeni u minimalnim količinama. Bolje je više koristiti masnoće biljnog porijekla. Masnoće životinjskog porijekla treba da budu svedene na minimum, ali ih ne treba potpuno izbaciti. Zdravije je korišćenje ulja, naročito maslinovog, jer ima dosta vitamina. U kasnijim godinama, ukoliko postoje određeni zdravstveni problemi, pacijenti uz konsultaciju ljekara mogu da koriste određene preparate koji sadrže dodatne količine gvožđa, kalcijuma, magnezijuma, joda.
Jod je veoma značajan mikroelement, neophodan za pravilno funkcionisanje štitaste žlijezde i za sintezu njenih hormona. Postoje endemična područja sa evidentnim nedostatkom joda, kao što je Bijelo Polje u Crnoj Gori, gdje su ljudi obolijevali zbog nedostatka joda. Međutim, od 1953. godine, kada se počelo sa univerzalnim jodiranjem soli, taj zdravstveno javni problem je u znatnoj mjeri smanjen. Zakonom je, naime, propisano da so, bez obzira da li se koristi za ishranu ljudi, životinja ili u prehrambenoj industriji, mora da bude jodirana. Međutim, osobe koje imaju problema sa srcem, krvnim sudovima i krvnim pritiskom moraju smanjiti unos soli u organizam a time i joda. On se može nadoknaditi drugom hranom bogatom jodom kao što su morski plodovi, morska riba, istkla je Žižić.
Vitaminski i mineralni preparati moraju da prođu kontrolu prije nego što stignu na tržište. U sanitarno -hemijskim i mikrobiološkim laboratorijama ispituje se da li su zdravstveno ispravni. Na farmaceutskim fakultetima i na klinikama ispituje se da li preparati imaju efekta na zdravlje, da li su kliniči ispravni i neškodljivi. Koliko god bili ispravni i neškodljivi ovi preparati napravljeni u nekoj laboratoriji ne mogu se nositi sa onim što priroda stvori. Ona nam daje sve što nam treba, ako znamo da uzmemo.

Valja jesti što više povrća

Doktor Ljiljana Žižić ocjenjuje da ovdašnje navike u ishrani nijesu najbolje i da ih treba korigovati. U Crnoj Gori, kaže, dugo se koristilo samo par vrsta povrća, kupus, krompir, pasulj. To nije dovoljno. Treba jesti i blitvu, brokulu, karfiol, šargarepu, zatim bundevu, različite vrste svježeg voća i povrća koji su bogatiji C vitaminom nego limun i pomoranya. Paprika je na primjer, bogata C vitaminom kao i kupus, divlji šipak i pitomi nar. Onaj koji redovno jede šipak ili koristi čaj od šipuraka, ne treba da brine o nedostatku C vutamina. Ovaj vitamin je termolabilan, osjetljiv na visoke temperature, pa zato ukoliko pravimo čaj, treba da vodimo računa da on ne prokuva sa šipurakom, kaže dr Žižić.

Što manje pohovanih i prženih jela

Govoreći o načinu pripremanja hrane doktorka Žižić napominje da se treba ugledati na mediteransku kuhilju. Manirnice je bolje priprati kuvanjem ili pečenjem bez mnogo masnoća, nego pohovati i pržiti. Zdravo je jesti dosta salata i svježeg povrća.

Krta kosa i nokti upućuju na anemiju

Na našim prostorima problem u zdravlju često izaziva nedostatak gvožđa u krvi pa su česte anemije, u narodu poznate kao slabokrvnost. U takvim slučajevima ljekar mora da ustanovi koji je uzrok nastanka anemije. Preporučuje se uzimati crveno i obojeno voće i povrće, zbog toga što su bogati gvožđem i vitaminima C. Mali nedostaci vitamina najbolje se mogu primijetiti ako kosa postane krta, nema sjaja, nokti počinju da se lome i pucaju.

Domaći preparati – siguran izbor

Zoran Radonjić, farmaceut i rukovodilac prodaje u “Hemomontu”, koji se bavi prometom proizvoda farmaceutske kuće “Hemofarm” iz Vršca, garantuje da su svi proizvodi kontrolisani i ističe da do sada nije bilo reklamacija na njihove proizvode.
Na našem tržištu je veliki broj preparata domaće i strane proizvodnje. Pojavljuju se i oni prizvodi za koje ne znamo gdje se proizvode, ističe.

Ana Gagović
(Pobjeda)

Kanal MOST-a

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: